Wednesday, April 6, 2011

Sinopsis BEROK NAIK NYOK yang buat Mat Bashah kepanasan...!!!

Wednesday, April 6, 2011
Sinopsis BEROK NAIK NYOK yang buat Mat Bashah kepanasan...!!!
Jenaka Siang Hari...Beruk Naik Nyok... Singkatannya di Indonesia Di Panggil Bay-End!

Sebutannya pak - 'bay-end'... awas ya! biar betul pak, , jangan nyasaran, nanti dimarahin 'ma bosnya! Tapi ini sebutan orang pelosok ajah, Titi Siam, Lorong Siam Jawa Barat, kalo di Kota Jakarta atoo di Kotaraya Pokok Sena, ngak disebut lagi pak... sebuat BN ajah pak ya!...maaf ya pak, canda di siangan ajah pak, ngak ada yang seriiuss!......stop!

Bahasa Melayu kaya dengan perumpamaan. Pejuang dan pendokong parti yang kunun-kununnya berjuang demi memartabatkan bangsa melayu (padahal sebaliknya!) harus lebih faham lagi, kerana bahasa adalah jiwa bangsa. Lenyap bahasa, pupuslah bangsa. Contohnya perumpamaan 'tidak faham bahasa' merujuk kepada orang yang bebal dan tak pedulikan nasihat orang lain. 'Macam lipas kudung' merujuk kepada orang yang berlari dengan pantas bila dikejar. 'Seperti cacing kepanasan' merujuk kepada orang yang tidak dapat berdiam diri lagi atau bahasa orang Kedah 'panas pungkoq'.

Contoh ayatnya - Apabila mereka diberi perumpamaan 'macam upah berok naik nyok' di dalam dewan kerana tindakan tidak bijak yang mereka telah lakukan, mereka seperti cacing kepanasan atau panas pungkoq!

Contoh perumpamaan lain seperti ' beraja di mata bersultan di hati'...merujuk kepada orang yang berbuat sesuka hati seolah-olah dunia ini kepunyaan mak bapak mereka. Contoh ayatnya seperti: Mereka itu dulu beraja di mata bersultan di hati apabila sewenang-wenangnya membelanjakan wang kepunyaan anak syarikat kerajaan negeri untuk kepentingan parti, kelompok dan kroni mereka. Harapkan pagar, pagar makan padi!

Perumpamaan yang menimbulkan keributan di DUN kelmarin ialah 'macam upah berok naik nyok' - naik saja ada upah, turun tak ada - merujuk Ops Piramid yang menguruskan operasi pulang sahaja, proses dan kos menghantar balik diserahkan kepada Kerajaan Negeri bagi negeri-negeri Pakatan Rakyat. Bagi negeri BN, kerajaan Pusat tanggung semua. Sesuai benarlah perumpamaan itu.

Ada juga ADUN BN menggunakan perumpamaan 'macam berok dapat bunga' dalam dewan kelmarin, tetapi tidak ada orang yang melenting pun, kerana orang faham bahasa tahu, ia merujuk kepada orang yang dapat sesuatu yang dia tak tahu guna. Orang seperti itu hanya ada di sebelah sana!

Tapi bagi pihak-pihak yang 'tidak faham bahasa' khususnya perumpamaan itu tadi, mereka mendakwa MB menuuduh Kerajaan Pusat 'Berok Naik Nyok'. Perkataan 'macam upah' di depannya tak dipedulikan.

Kata MB kepada saya petang tadi "awat depa marah sangat dengan perumpamaan tu...aku tarik balik dah perkataan 'berok' tu dalam dewan kelmarin, ganti dengan 'kera'...depa tak faham bahasa orang tua-tua la kot nooo...biaq pi kat depa lah, dah tak faham nak buat lagu mana"!

...sambung! bay-end pak! ... bay end!... Eh bapak! kok gitu gayanya dikatakan ganteng! Sialan! Bay-end bapak itu ternyata ngak mau kerja lagi, ngapain lagi di sana . Tarik ajah ke bawah pak, untung-untung waktu jatuhnya tu, dibawa nyoknya sekalian!

Muhammad Sanusi Md Nor,
SETPOL MB KEDAH

0 comments:

Post a Comment