Tuesday, April 19, 2011

Jawapan MB Kedah pasal 3 isu yang di timbulkan UMNO Kedah semalam..

Tuesday, April 19, 2011
Jawapan MB Kedah pasal 3 isu yang di timbulkan UMNO Kedah semalam..

1.Kerajaan dulu bagi duit kat UMNO 4juta / 8juta..

2.Cukai tanah UUM tak pernah naik..bayar sikit 2006-2008(100ribu) sbb rebet..dah habih tempoh rebet.bayar cukai asal 1.2juta.depa pun tau ..saje buat isu

3.masalah air UUM brpunca dari infrastruktur air UUM tak upgrade...bukan salah SADA....



Ni yg depa tulis dalam Kosmo semalam...........!!!!!!!
CCukai tanah tahunan UUM RM1.8 juta
Oleh ZULKIFLI MANZOR

PUTRAJAYA – Sukar dipercayai apabila kerajaan negeri Kedah sanggup mengenakan kadar cukai tanah tahunan 10 kali ganda lebih tinggi atau sebanyak RM1.8 juta setahun ke atas Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok, Kedah sejak tiga tahun lalu.

Nasib malang universiti itu didedahkan sendiri oleh Naib Canselornya, Profesor Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak yang terpaksa merayu kerajaan negeri supaya mengurangkan kadar cukai tersebut.

Menurutnya, kadar cukai tanah yang terlalu tinggi itu sepatutnya digunakan untuk tujuan penyelidikan dan penerbitan universiti.

Sebelum ini UUM membayar RM150,000 cukai tanah setahun.

Lebih menyedihkan lagi, ujar beliau, UUM juga terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk menyewa lori mengangkut air bagi kegunaan pelajar universiti tersebut yang menghadapi masalah untuk mendapatkan air bersih sejak tahun lalu.

Menurutnya, sejak setahun lalu sebahagian pelajar UUM terpaksa mengambil air menggunakan baldi daripada lori yang disewa khas tersebut dan ia menyukarkan usaha universiti berkenaan menarik pelajar dari luar negara.

“Masalah ini amat membebankan kewangan dan kami telah mengemukakan rayuan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak supaya cukai tanah itu dikurangkan tetapi tiada jawapan hingga kini.

“Bagaimanapun kami tetap tidak ketinggalan menjelaskan bayaran yang dikenakan itu sejak tiga tahun lalu” katanya pada majlis pelancaran Program Khas Pasca Siswazah Untuk Ahli Parlimen di UUM oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di sini semalam.[kosmo]

0 comments:

Post a Comment