Wednesday, May 12, 2010

Bersama Ustazah Aishah melawat keluarga miskin





Bersama Ustazah Aishah melawat keluarga miskin
Kelmarin lepas selesai majlis Perasmian Hari Kesihatan Sedunia peringkat Negeri Kedah di Hospital Yan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah, bersama Ustazah Aishah, Exco Kebajikan Masyarakat berkesempatan menziarahi Tok Kah yang dah lama duduk bersendirian di Kampung Kuala Bangka setelah kematian suaminya.

Tok Kah atau nama sebenarnya Atikah Md Isa amat memerlukan sebuah rumah yang selesa untuk dia berteduh memandangkan keadaan rumahnya yang amat uzur. Kehadiran Ustazah Aishah memberi harapan baru buat Tok Kah, Ustazah akan berusaha mendapatkan bantuan membina sebuah rumah baru melalui program basmi kemiskinan negeri. Moga hasrat Tok Kah duduk rumah baru akan tercapai, insyaAllah.


Selepas itu, kami menjenguk keluarga Ismail Said di rumah mereka yang usang di Kampung Tualang, Bukit Besar. Keluarga ini mempunyai seorang anak istimewa, Nor Azreene yang berusia 12 tahun.

Ismail mempunyai masalah jantung yang gagal berfungsi dengan baik, tak boleh kerja berat. Isterinya ambil upah menjahit untuk sara persekolahan anak-anak mereka termasuk seorang yang berada di universiti. Keluarga ini bernasib baik kerana dapat bantuan bulanan JKM, boleh buat belanja keperluan harian.

"Rumah mereka tak boleh dibaiki lagi, terlalu uzur. Kita akan bantu keluarga ini untuk dapatkan rumah yang lebih selesa," kata Ustazah.

"Kerajaan Negeri sentiasa ambil berat masalah yang dihadapi oleh rakyat terutama golongan yang memerlukan bantuan,kita akan fikir bentuk bantuan yang akan diberikan supaya depa dapat hidup dengan lebih baik dan sempurna," ujarnya.

DICATAT OLEH YBMOHD FIRDAUS JAAFAR
MP Jerai

0 comments:

Post a Comment