Monday, March 1, 2010

Ni... sapa punya keja.......................??????


01 March 2010
Ada Orang Nak CETAK MANIFESTO PAS dan Taboq Kat Seluruh KEDAH La Pulak..!!!


Depa nak tolong cetak manifesto PAS la Pulak...


Nie dia Manifesto Yg Puak Tu Kalut Nak Cetak......


Berdasarkan laporan Jawatankuasa Kajian Pelaksanaan manifesto, dalam tempoh 23 bulan, pelaksanaan manifesto sudah mencapai 68%. Dalam baki masa yang ada, ia boleh mancapai 95%, dan memang terdapat kandungan manifesto yang tidak boleh dilaksanakan setelah kita menguasai kerajaan. Ini gara-gara ia dirangka sebelum parti menguasai kerajaan, dalam keadaan kita belum tahu kekangan dan halangan yang ada dari berbagai aspek.
.
Contoh hal yang tidak dapat dilaksanakan ialah pemberian cuti bersalin selama 3 bulan kepada kakitangan awam wanita yang melahirkan anak. Hal ini telas dijelaskan oleh YB Ustazah Siti Aisyah Ghazali dalam sidang DUN yang lalu. Pidak kerajaan telah mendapat nasihat dan pandangan dari Pejabat Peguam Negara dan JPA bahawa pelaksanaannya akan menjejaskan skim persaraan dan kadar pencen kakitangan terbabit. Akan berlaku pengurangan kadar pencen yang akan diterima kaitangan tersebut, dan kerajaan negeri harus menampung jumlah itu jika cuti 3 bulan dilaksanakan. Berdasarkan kedudukan kewangan semasa,hal ini belum dapat dilaksanakan di Kedah.
.
Kenapa tiba-tiba saya menulis tentang manifesto? Saya dimaklumkan ada 'orang' yang ada banyak duit (yang tak tau nak buat kerja lain dengan duit tu) akan mencetak manifesto PAS (yang dikatakan manifesto Pakatan Rakyat) untuk diedarkan sebagai bahan 'psywar' (perang saraf). Di setiap kandungan manifesto itu ada ruang untuk orang ramai menanda 'YA"' atau "TIDAK' dalam pelaksanaan kandungan manifesto PR di Kedah. Yang saya tak setuju tu sebab kos kerja buat depa ni ditanggung oleh sebuah agensi kerajaan, duit kerajaan pusat pun duit rakyat Kedah juga. Kalau nak lancar perang kepada PAS atau PR, gunalah duit UMNO/BN.. barulah gentleman.
.
Saya katakan terima kasih lah kerana sering memberi ingatan tentang hal itu, dan kita masih punya masa untuk melaksanakannya mengikut kemampuan semasa. Tapi kalau sudah mencapai tahap 68% dilaksanakan, ia sudah cukup baik.
.
Kata seorang pemimpin UMNO kepada saya, kami dulu hanya akan bercakap tentang manifesto di tahun pertama, laksana atau tidak, di tahun kedua ia akan dilupakan...bezanya masa kami dulu, hampa (PAS) tak tengok benda tu, kami pun senyap laaaa. Tahun kedua dan ketiga kami akan laksanakan langkah-langkah yang mengundang risiko dan kontreversi...benda-benda yang rakyat marah dan pembangkang akan bising.... tahun keempat, kami akan jadi 'baik' dan beri 'gula-gula' kepada rakyat. Mai pilihanraya, kami menang lagi..
.
Saya kata ... Kerajaan sekarang tak akan guna kaedah 'period' seperti itu, kerana setiap hari, setiap bulan, setiap tahun kita menggalas amanah. Kita telus dinilai oleh rakyat sepanjang tahun, sepanjang penggal. Kita tak bermain silap mata dengan amanah rakyat. Yang boleh buat, kita buat, yang belum mampu, kita cuba dari masa ke semasa. Di hujung penggal, biarlah rakyat nilai kita berdasarkan prestasi selama kita jadi kerajaan, bukan hanya ambilkira tahun 'gula-gula' saja. Kalaupun rakyat lupa, tapi Allah s.w.t ada.
.
Yang nak tolong cetak manifesto tu, jimat la duit tu bagilah kat orang susah... kalu nak tolong bayaq sewa rumah kat orang mergong pun baguih juga... boleh tolong YB depa yang buat janji manis dulu tu.

Tak payah la dok cetak 'Bulan Retak Seribu ka, 40 dalil ka..yang semua tu akan jadi senjata makan tuan..tak caya try la tengok........ Khalasss!

Muhammad Sanusi Md Nor
SETPOL MB

0 comments:

Post a Comment