Friday, February 12, 2010

Syarat penerima Skim Kafalah diperjelas


12 FEBRUARY 2010
Syarat penerima Skim Kafalah diperjelas
Oleh : NIK NURUL NADZIRAH NIK MD ZABARI

ALOR SETAR - Skim Kafalah adalah antara rancangan kerajaan negeri bagi mempastikan kebajikan rakyat sentiasa dijaga.

Exco Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, YB Ustazah Siti Ashah Ghazali berkata, program ini mensasarkan golongan miskin yang berpendapatan rendah perkapita RM180 ke bawah sebulan atau pendapatan seluruh isi rumah RM720 ke bawah.

Berucap di majlis Pelancaran Skim Kafalah Kedah di Dewan Sri Negeri, beliau menjelaskan, waris akan menerima RM500 bagi setiap kematian. Namun pendapatan isi rumah mestilah kurang daripada RM720 bagi melayakkan mereka menerima skim ini.

Pemberian bantuan khairiat kematian Skim Kafalah ini adalah kepada rakyat asal negeri Kedah manakala rakyat yang lahir di luar Kedah tetapi bermaustatin secara tetap juga layak mendapat bantuan tetapi Majlis Ketua Kampung (MKK) atau penghulu perlu mengesahkan tempoh permaustatin tersebut kepada Pejabat Daerah.

“Setiap permohonan perlu disokong oleh dokumen-dokumen yang disahkan iaitu salinan sijil kematian, salinan sijil penguburan, salinan kad e-Sinar, salinan kad pengenalan waris yang menuntut, sub-baucer pembayaran yang ditandatangani penerima bantuan serta pengesahan oleh MKK atau penghulu di mana simati bermaustatin,” katanya.

Ustazah Ashah berkata, peruntukan akan disalurkan melalui akuan pegawai daerah berdasarkan jumlah DUN di daerah masing-masing manakala pembayaran akan dibuat secara tunai atau cek.

Dalam majlis tersebut, seramai 26 orang telah menerima bantuan khairiat kematian untuk bulan Januari.

0 comments:

Post a Comment