Monday, December 21, 2009

ISU KUIL BATU PEKAKA : Deyyy!!! KALAI.. Deeyy!!! GOBALA...cittt poraahhhh...!!!

21 December 2009
ISU KUIL BATU PEKAKA : Deyyy!!! KALAI.. Deeyy!!! GOBALA...cittt poraahhhh...!!!


Isu Perkuburan Hindu Batu Pekaka...Tak Payah lah Jadi Hero Kaum!

Maaf lah tuan-tuan, sehari dua ni tak dan nak update blog, kalut macam-macam. Hari ni bila baca si Kalai pi buat report polis pasai pemindahan perkuburan hindu di Bt Pekaka, kena jawab la sikit.


Jumlah kubur yang ada di situ ialah 84 buah, bukan 500 buah seperti kata Kalai. Mula digunakan sekitar tahun 70-an, bukan sejak zaman penjajah. Terdapat 2 kubur kosong dalam jumlah 84 itu, yang saya tak tau nak cerita macam mana kubur tu kosong. Jadi jumlahnya 82 saja.


YB Manikumar telah menulis dengan terang dalam suratnya kepada En Raj yang jadi 'ketua' dalam isu ini. Pampasan RM3 ribu kepada setiap waris, tanah gantian 2 ekar di pinggir kawasan industri Kuala Ketil bernilai 500 ribu, pemindahan ke tanah perkuburan hindu yang diwartakan di Padang Geh, akan ditanggung sepenuhnya oleh BDB. Tetapi surat ini diperam oleh Raj untuk tujuan yang tidak diketahui. Akibatnya waris dan penduduk tidak tahu hal sebenar dan tawaran BDB kepada mereka, lalu mereka membantah!


Hal inilah yang dipersetujui dalam perbincangan antara wakil masyarakat hindu di situ dengan YAB MB dalam bulan puasa lalu di pejabat MB. 7 wakil mereka termasuk YB Gobalakrisnan terlibat dalam perbincangan itu. Saya ada gambarnya dalam telefon lama saya, nanti saya upload untuk tatapan kita.


Dalam kekalutan akibat maklumat terperam itu, muncul hero-hero palsu seperti Kalai, L Maran dan MIC untuk menjuari isu kubur hindu... Gobala juga tidak ketinggalam menjadi hero. Selepas bersetuju pada perbincangan dengan YAB MB, tiba-tiba mereka membuat tuntutan balas, apa mereka mahu?


Tanah 10 ekar di kawasan itu, kuota 10% kaum India dalam KUIN, Dewan Serbaguna yang boleh muat seribu orang pada satu-satu masa, lot-lot parking di sekitar dewan, kawasan berpagar dan kos pemindahan minima 100 ribu, dan macam-macam lagi. Apa ni??


Tanah kubur itu 100% milik BDB, kubur itu dibuat tanpa izin tuan tanah. bila nak dibangunkan dengan kolej universiti untuk ratusan ribu anak-anak kedah berbilang kaum, mereka menuntut yang bukan-bukan untuk satu kaum saja. Apa ni? Gobala mendesak untuk jumpa MB untuk bincang lagi...dia mengugut kerajaan akan jatuh dengan isu kubur ini...saya dan Ismadi di kata macam-macam ... saya jawab ... POOORAHHHH!!!


Saya katakan MB adalah Menteri Besar untuk semua kaum, pintu biliknya terbuka untuk perbincangan... tetapi perbincangan yang munasabah dan masuk akal, bukan bincang untuk batalkan persetujuan akibat dicucuk dengan api perkauman dan jarum hasutan serta ugutan! Jangan ada pihak yang cuba membakar api perkauman, dan jangan ada MP Pakatan Rakyat yang cuba jadi hero untuk kaum tertentu saja.


Hari ini 56 kubur sudah dipindahkan. Waris yang faham langkah kemanusiaan BDB dan Kerajaan Negeri akur dan setuju...tapi dua tiga kerat 'pemimpin palsu' yang berjuang atas nilai dolar dan ringgit... cuba nak jadi hero, cari publisiti murahan.

Deyyyy!! Nanti Anda semua akan dilupakan orang!!!

Muhammad Sanusi Md Nor
SETPOL MB Kedah

0 comments:

Post a Comment