Thursday, November 27, 2008

Wednesday, November 26, 2008

PERTEMUAN REHDA-MBBERJAYA SELESAI ISU KUOTA PERUMAHAN

Oleh: AMELIA HASHIM
ALOR STAR - Keputusan Kerajaan menambah kuota daripada 30 kepada 50 peratus bagi Bumiputera dalam pembangunan perumahan mendapat persetujuan daripada Persatuan Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) Kedah/Perlis setelah diadakan perjumpaan dan perbincangan dari hati ke hati dengan Menteri Besar Kedah YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak di Bilik Gerakan Wisma Daril Aman.
"Kerajaan Negeri Kedah tidak ada masalah dengan pihak REHDA setelah kita beri penerangan kepada mereka dan dan mereka bagi cadangan akan beberapa masalah mereka kepada kita.
"Ini hanya masalah mekanisme iaitu jualan rumah kos Bumitputera kalau tidak dibeli. Mereka minta perundingan supaya kerajaan mengadakan perbincangan bersama REHDA secara detail macam mana sekatan-sekatan dan maklumat menanganai kuota," katanya dengan menyatakan kegembiran apabila mendapat laporan unit-unit rumah telah habis dibeli oleh Bumiputera. Cuma yang menjadi masalah, katanya, rumah-rumah kedai kerana pembeli Bumiputera khususnya orang-orang Melayu tidak berminat. "Mereka merayu supaya Kerajaan Negeri selesaikan masalah ini kerana mereka telah membelanjakan jutaan ringgit," ujarnya. Untuk menangani masalah ini YAB Dato' Seri Ustaz Azizan berkata, Kerajaan Negeri menerusi Jawatankuasa Teknikal akan mengkaji dari segi agihan. Walau bagaimanapun Kerajaan Negeri akan sentiasa bersama-sama REHDA membantu pembangunan perumahan di Kedah ini untuk memberi keselesaan kepada semua pihak . Turut hadir pada perjumpaan itu ialah Ahli-Ahli Exco Kerajaan Negeri dan Ahli-Ahli Jawatankuasa REHDA.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 3:28 PM
Labels:

0 comments:

Post a Comment