Thursday, November 27, 2008

Thursday, November 20, 2008

KDYMM TUANKU RASMI SIDANG DUN KE 12

Oleh: WADIASSOFI JAAFAR
ALOR STAR, 18 November: Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Tuanku Sultan Kedah berkenan berangkat ke majlis Istiadat Pembukaan Mesyuarat Bajet 2009 Penggal Yang Pertama Dewan Undangan Negeri Kedah Darul Aman Yang Ke 12 di perkarangan Wisma Darul Aman, di sini.
Menyambut keberangkatan KDYMM Tuanku Sultan Kedah ialah Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dan isteri, YABhg. To' Puan Hajah Faikah Sheikh Hamzah.
Berangkat sama ialah Duli Yang Teramat Mulia (DYTM) Raja Muda Kedah, YTM Tunku Laksamana dan YABhg. Toh Puan Laksama, YTM Tunku Temenggong dan YABhg. Toh Puan Temenggong, YTM Tunku Bendahara dan YABhg. Toh Puan Bendahara Yang Teramat Mulia (YTM) Dato' Seri Tunku Puteri Intan Safinaz dan YTM Dato' Seri Diraja Tunku Soraya,
Hadir sama ialah Speaker Dewan Undangan Negeri, YB. Dr. Abd. Isa Ismail; Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO), Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN); Setiausaha Kerajaan Negeri, YB. Dato' Bijaya Indera Dato' Paduka Haji Syed Unan Mashri Syed Abdullah Shahabudin; Pegawai Kewangan Negeri, YB. Dato' Seraja Setia Dato' Wira Hj. Rasli Basir dan Penasihat Undang-Undang Negeri, YB. Dato' Zakiah Kassim.
Majlis dimulakan dengan KDYMM Tuanku Sultan Kedah berangkat ke Pentas Diraja dan Kawalan Kehormatan menyembahkan "Hormat Diraja" dan lagu "Allah Selamat Sultan" dimainkKan dan bendera Peribadi KDYMM Tuanku Sultan Kedah dikibarkan.
Ketua Pasukan Kawalan Kehormatan mara ke hadapan memohon limpah perkenan KDYMM Tuanku Sultan Kedah berangkat untuk memeriksa Pasukan Kawalan Kehormatan dari Batalion Satu, Pasukan Gerak Am (PGA) Ulu Kinta, Perak dengan kekuatan 130 anggota.
Selepas memeriksa Pasukan Kawalan Kehormatan, KDYMM Tuanku Sultan Kedah berangkat semula ke Pentas Diraja dan Pasukan Kawalan Kehormatan menyembahkan "Hormat Diraja" dan lagu "Allah Selamat Sultan" dimainkan.
KDYMM Tuanku Sultan Kedah berangkat ke bilik istirehat di Wisma Darul Aman sebelum berangkat ke Dewan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri untuk menyampaikan Titah Ucapan dasar 2009.

0 comments:

Post a Comment