Tuesday, November 25, 2008

ISU PANAS- Kenyataan S/Akbar MB

Isu Babi: Jawapan Kepada RTM & TV3
Saya merujuk kepada siaran berita RTM di TV1 sekitar jam 1.00 petang19 November 2008 dan siaran Buletin Utama TV3 jam 8.00 malam 19November 2008.
Kedua-dua siaran tv ini melaporkan bahawa Kerajaan Negeri Kedah bakalmembuka sebuah ladang ternakan babi di Kedah.
Saya ingin tegaskan bahawa kedua-dua berita tersebut adalah satupembohongan dan telah memutarbelitkan fakta seperti yang tercatatdalam buku Jawapan Bertulis Mesyuarat Keempat Penggal Pertama DewanUndangan Negeri Kedua Belas (Mesyuarat Bajet 2009).
Siaran berita tersebut hanyalah berbentuk jahat untuk menjatuhkan namabaik Kerajaan Negeri Kedah dan menghasut rakyat untuk bencikanKerajaan dan berbentuk provokasi.
Sebagai makluman pembukaan ladang itu hanya akan berlaku jika terdapataduan kacau ganggu di ladang-ladang yang sedia ada.
Selebihnya, keputusan tersebut telah dibuat oleh Kerajaan terdahulumelalui surat UPEN (K) 707 SK.4 ( ) bertarikh 4 Disember 2007bertajuk: "Keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah (MMK)Mengenai Ladangan Masa Depan Industri Ternakan Khinzir di Negeri KedahDarul Aman.
Sekalipun telah dijelaskan dalam sesi penggulungan Sidang Bajet pada20 November dan sidang akhbar pada hari yang sama oleh Menteri Besar,Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, bahawa ini adalah keputusanKerajaan terdahulu (Barisan Nasional) bagaimanapun TV3 khususnya masihmenggunakan perkataan 'hasrat Kerajaan PAS Kedah membuka ladang babi'.
Bagi saya ia jelas satu pembohongan fakta yang amat jelas oleh stesyentelevisyen swasta berkenaan dalam siarannya pada 20 dan 21 Novembermelalui slot Buletin Utama.
Saya juga ingin menjelaskan bahawa dalam sidang akhbar, Menteri Besarjuga telah memberitahu bahawa beliau dan Kerajaan Negeri PakatanRakyat menghormati keputusan Kerajaan terdahulu (BN) bertarikh 4Disember 2007 itu dan setelah mendapat nasihat daripada pihakVertarina negeri, pihaknya belum lagi memutuskan tempat atau bilaladang berpusat itu akan dibina.
Pembinaan ladang ternakan itu katanya, adalah untuk kebaikan semuapihak untuk mengelakkan sebarang kemungkinan masalah sepertipencemaran, bau busuk dan seumpamanya.
Menurut Ustaz Azizan, bukan hanya ladang babi, jika terdapat ladangayam, lembu, kambing, kerbau sekalipun telah menimbulkan keresahanrakyat, maka ladang tersebut akan dipindahkan.
Dari penjelasan itu, amat jelas bahawa Kerajaan Negeri memikirkan satutempat dan kaedah terbaik untuk mengatasi permasalahan yang mungkinatau telah wujud berpunca dari ladang ternakan tersebut.
Adalah di luar dari jangkauan pemikiran saya jika pemberita TV3 Kedahlebih suka melihat ladang babi dibina berdekatan kawasan perumahanjika dibandingkan dengan usaha Kerajaan Negeri untuk memindah danmemusatkan ladang dan sembelihan di satu kawasan yang jauh darikawasan penempatan penduduk.
Saya juga menjangkakan, jika ladang baru itu nanti terbina sekalipunjauh dari kawasan penempatan, sekali lagi akan ada pihak memainkan isubahawa Kerajaan Pakatan Rakyat telah membina ladang ternakan babi yangluas, jika andaian saya ini benar-benar berlaku, sahlah bahawa beritaberkenaan bukannya membela hak dan kepentingan rakyat tetapi ia lebihmembela hak binatang ternakan tersebut kerana telah dipinggirkan danditempatkan di kawasan yang terpencil.
Mohd. Helmi Mohd. KhalidSetiausaha Akhbar kepadaYAB Menteri Besar Kedah Darul Aman

0 comments:

Post a Comment